تامین سرمایه برای استارتاپ

وبلاگ
تیم روابط عمومی
1633

تامین سرمایه یکی از چالش‌های اصلی استارتاپ‌ها است. برای رشد و گسترش کسب و کارهای جوان، سرمایه گذاری لازم است. تامین سرمایه در بلند مدت می‌تواند به شرکت‌های جوان، کمک بسیاری کند. در مواردی که امکان تامین سرمایه از منابع داخلی وجود ندارد، استفاده از منابع خارجی مانند سرمایه‌گذاران فردی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌تواند یک راهکار مناسب باشد. همچنین، استفاده از روش‌های جمع‌آوری سرمایه‌ی جمعی مانند سرمایه‌گذاری جمعی، امکان تامین سرمایه را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند.

تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها باید به شکل مناسبی انجام شود تا نه تنها برای کسب و کار، بلکه برای سرمایه‌گذاران نیز سودمند باشد. این روند باید به گونه‌ای صورت گیرد که هم کسب و کار، هم سرمایه‌گذاران، نتیجه‌گیری مطلوب خود را داشته باشند. در برخی موارد، استارتاپ‌ها به منظور تامین سرمایه، نیاز به ارائه برنامه‌های کسب و کار مفصل، ارزیابی تجاری و مدیریتی و همچنین نمایش پتانسیل رشد دارند. در نهایت، تامین سرمایه مناسب، به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و به رشد و توسعه کسب و کار خود بپردازند.




فهرست مطالب : 


سرمایه‌گذاری اولیه، انواع و ریسک‌ها 

چهار نوع متداول تأمین مالی برای استارتاپ ها

چه زمانی باید به فکر تامین سرمایه استارتاپ مان باشیم

چه زمانی باید جذب سرمایه در مرحله بذری کنیم؟

چه زمانی باید جذب سرمایه در مراحل A,B,C,D کنیم؟

چطور بدانیم که آماده جذب سرمایه برای استارتاپ هستیم

4 نکته کلیدی در تامین مالی استارتاپ

1- بدون آماده‌سازی کافی، شروع نکنید

2- پیچ‌دک خود را کامل کنید

3- بازوی سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهید

4- اصول مذاکره با سرمایه‌گذار را تمرین کنید

10 اشتباه رایجی که کارآفرینان در تامین مالی استارتاپ مرتکب می‌شوند



سرمایه‌گذاری اولیه، انواع و ریسک‌ها 


سرمایه‌گذاری اولیه چیست؟

مفهوم سرمایه‌گذاری اولیه به پولی اشاره دارد که توسط یک شرکت جدید برای پرداخت هزینه‌های ابتدایی آن جمع‌آوری می‌شود. کارآفرینانی که قصد جمع‌آوری سرمایه اولیه را دارند، باید یک طرح کسب و کار قوی ایجاد کنند یا یک نمونه اولیه از محصول یا سرویس را به منظور فروش ایده آماده کنند. سرمایه اولیه ممکن است توسط سرمایه‌گذاران ریسک پذیر، سرمایه‌گذاران فرشته، بانک‌ها یا سایر موسسات مالی فراهم شود و معمولاً سطحی بالا از مبلغ است که هزینه‌های ابتدایی شرکت را شامل می‌شود.


سرمایه‌گذاری اولیه در استارتاپ چگونه کار می‌کند؟ 

استارتاپ معمولا به شرکت‌های جوانی که در مرحله توسعه هستند گفته می‌شود. این شرکت‌ها توسط یک یا چند نفر بنیانگذاری می‌شوند که به طور کلی می‌خواهند یک محصول یا خدمت را توسعه داده و آن را به بازار عرضه کنند. جمع‌آوری پول یکی از اولین کارهایی است که یک استارتاپ باید انجام دهد. این تأمین مالی همان چیزی است که بیشتر مردم به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه به آن اشاره می‌کنند.

سرمایه‌گذاری اولیه همان پولی است که کارآفرینان برای پرداخت هزینه‌های لازم جهت راه‌اندازی یک کسب و کار جدید استفاده می‌کنند که شامل پرداخت هزینه‌های مربوط به کارمندان اولیه، اجاره فضای اداری، مجوزها، مجوزهای تجاری، موجودی، تحقیق و تست بازار، تولید محصول، بازاریابی و یا هر هزینه عملیاتی دیگری است. در بسیاری از موارد، بیش از یک دور سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی کسب و کار جدید نیاز است.

اکثر سرمایه‌گذاری‌های اولیه توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مانند سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر یا فرشته‌ها در اختیار شرکت‌های جوان قرار می‌گیرد. منابع دیگری از سرمایه‌گذاران اولیه شامل بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی هستند. از آن‌جایی که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جوان و استارتاپ‌ها با ریسک بالا همراه است، این سرمایه‌گذاران برای تبادل پول خود، یک طرح کسب و کار قوی می‌خواهند. آن‌ها عموماً در مقابل سرمایه‌گذاری خود، میزانی از سهام در شرکت می‌گیرند.


انواع سرمایه‌گذاری اولیه

بانک‌ها به صورت تسهیلات تجاری، به عنوان راه سنتی برای تأمین سرمایه، سرمایه‌گذاری اولیه را فراهم می‌کنند. بزرگترین نقطه ضعف آن این است که کارآفرین در زمانی که کسب و کار تازه شکل گرفته، بدهی و بهره‌های آن را پرداخت می‌کند، حتی در صورت عدم سوددهی کسب و کار.

سرمایه‌گذاری VC یک گزینه دیگر است. در این حالت، متقاضی موفق در مقابل تأمین سرمایه، بخشی از شرکت را واگذار می‌کند. توافق بین ارائه دهنده سرمایه و کارآفرین، چندین سناریوی ممکن را مشخص می‌کند، مانند عرضه عمومی اولیه سهام (IPO) یا خرید توسط یک شرکت بزرگ‌تر، و تعیین می‌کند که سرمایه‌گذاران چگونه از هر یک از آن‌ها بهره خواهند برد.

فراهم کنندگان سرمایه اولیه (Startup Capital) شامل چند نوع سرمایه هستند. یکی از روش‌های رایج برای کسب سرمایه اولیه در بانک‌ها، از طریق وام‌های تجاری است. در این روش، به دلیل عدم رشد سریع و بازگشت سرمایه نسبتاً آهسته، معمولاً شرایط بسیار سختی برای تسویه حساب با سرمایه‌گذار وجود دارد.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) از یک یا چند سرمایه‌گذار انفرادی یا گروهی، جایگزینی دیگر است. در این روش، موفقیت و سود برنامه به اشتراک گذاشته می‌شود و برنامه‌ریزی برای سناریوهای مختلفی مانند IPO یا خرید بزرگترین شرکت‌ها وجود دارد و تعریف می‌شود که سرمایه‌گذاران چگونه از هر کدام استفاده خواهند کرد.


سرمایه‌گذاران فرشته(Angel Investors) که به آن‌ها سرمایه‌گذار خطرپذیر هم گفته می‌شود، به عنوان مشاوران و منتور برای کسب و کار جدید عمل می‌کنند. 

اصطلاح سرمایه‌ی اولیه (Startup Capital) معمولا به‌صورت معادل با سرمایه‌ی بذری (Seed Capital) استفاده می‌شود. اگرچه این دو مفهوم مشابه به‌نظر می‌رسند ، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، سرمایه‌ی اولیه معمولا از سوی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تأمین می‌شود. از سوی دیگر، سرمایه بذری (Seed Capital)، معمولا توسط افراد نزدیک و صمیمی شامل دوستان، اعضای خانواده و دیگر آشنایان بنیان‌گذار شرکت تأمین می‌شود.

پنج شیوه متداول تأمین مالی برای استارتاپ‌ها


سرمایه‌گذار فرشته کیست؟ سری تامین مالی چیست؟ بهترین راه برای دریافت سرمایه‌گذاری از شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟

در ادامه این بخش همراه با هم پنج نوع رایج تأمین مالی برای استارتاپ ها را بررسی می‌کنیم.

استارتاپ‌ها در مراحل اولیه نیاز به جمع‌آوری سرمایه دارند تا بتوانند زنده بمانند، اما بررسی همه نوع تأمین مالی برای کارآفرینان جوان می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد. اگر شما هنوز درباره تأمین مالی اولیه، سهام مالکیت، یا صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیزی نمی‌دانید، ما به بررسی روش‌های جمع‌آوری سرمایه برای استارتاپ ها و تفاوت میان منابع تأمین مالی مختلف خواهیم پرداخت.


1- سری تأمین مالی

سری تأمین مالی زمانی رخ می دهد که یک استارتاپ دوره هایی از جمع آوری سرمایه را آغاز می‌کند و هر بار میزان آن را افزایش می دهد. این دوره ها به ترتیب حروف الفبا بنام A، B، C، D و E نامگذاری می‌شوند.


سری A

هنگامی که یک استارتاپ از مرحله اولیه (Seed) عبور کرده و برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را دارد، مانند تعداد کاربران، درآمد، بازدیدها و غیره، آماده جمع‌آوری سرمایه در سری A می‌باشد.

ارزش معمولی یک شرکت در دوره Seed بین 10 تا 15 میلیون دلار است.

تأمین مالی سری A معمولاً از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری انجام می شود، اگرچه سرمایه گذاران فرد ممکن است نیز در این فرآیند دخیل باشند. 


سری B

یک استارتاپ زمانی‌که به نقطه‌ای رسیده که آماده جذب سرمایه‌گذاری سری B است، قبلا محصول خود و بازار هدف خود را پیدا کرده و نیاز به کمک در گسترش دارد.

سوال بزرگ اینجاست: آیا می‌توانید ماموریت شرکت خود را در مقیاس بزرگ اجرا کنید؟ آیا می‌توانید از 100 کاربر به 1,000 کاربر و سپس به 1 میلیون کاربر برسید؟

جذب سرمایه‌گذاری سری B معمولاً بین ۷ تا ۱۰ میلیون دلار است. شرکت‌ها می‌توانند ارزش بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلاری را انتظار داشته باشند.

جذب سرمایه سری B معمولاً از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)، اغلب سرمایه‌گذارانی که در مرحله گذشته نیز به عنوان رهبر این بخش سرمایه‌گذاری نقش داشتند، صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه هر مرحله با ارزش تازه‌ای برای استارتاپ همراه است، سرمایه‌گذاران قبلی معمولاً تصمیم به سرمایه‌گذاری مجدد می‌گیرند تا به این‌صورت مطمئن شوند قسمت قابل توجهی از سهم خود را همچنان حفظ کرده‌اند.


سری C 

شرکت‌هایی که به مرحله جذب سرمایه‌گذاری سری C می‌رسند، عملکرد خوبی دارند و آماده گسترش به بازارهای جدید، فروش یا خرید شرکت‌های دیگر یا توسعه محصولات جدید هستند.

عموماً سری C آخرین دور مالی است که یک شرکت جمع‌آوری می‌کند، با این حال برخی از شرکت‌ها به جذب سرمایه‌گذاری سری D و حتی سری  (E) و به بعد ادامه می‌دهند. با این حال، معمول‌ترین مورد این است که جذب سرمایه‌گذاری سری C آخرین اقدام برای آماده‌سازی شرکت برای عرضه عمومی (IPO) یا خریداری کامل.

در جذب سرمایه‌گذاری سری C  به طور معمول حدود ۲۶ میلیون دلار جمع‌آوری می‌کنند. ارزش شرکت‌های سری C معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار قرار دارد، با این حال برای شرکت‌های شاخص یا به عبارتی استارتاپ‌های یونیکورن، این ارزش می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

ارزش‌گذاری در این مرحله بر اساس داده‌های مشخص و دقیق آماری مانند موارد زیر انجام می‌شود:

شرکت چند مشتری دارد؟

چه میزان درآمدی تاکنون تولید شده است؟

نرخ رشد کنونی و پیش‌بینی شده شرکت چیست؟

جذب سرمایه‌گذاری سری C عمدتاً از سمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر که در استارتاپ‌های یا سابقه سرمایه‌گذاری می‌کنند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، بانک‌ها و حتی صندوق‌های حوزه سرمایه‌گذاری می‌آید.


سری D

دوره سرمایه‌گذاری سری D کمی پیچیده‌تر از دوره‌های قبلی است. همانطور که گفته شد، بسیاری از شرکت‌ها در سری C موفق به جمع‌آوری سرمایه می‌شوند. با این حال، چند دلیل وجود دارد که شرکت‌ها را به ادامه سری D ترغیب می‌کند.

۱. فرصت‌های گسترش : قبل از تصمیم گیری برای عرضه عمومی، شرکت ممکن است یک فرصت جدید برای گسترش کشف کند و فقط نیاز به یک تحریک دیگر داشته باشد تا به آنجا برسد. بسیاری از شرکت‌ها برای افزایش ارزش خود قبل از عرضه عمومی در سری D (یا بیشتر) سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور جایگزین، برخی شرکت‌ها می‌خواهند برای مدت زمان بیشتری در بازار خصوصی باقی بمانند که این در گذشته به این اندازه رایج نبوده است.

۲. سرمایه‌گذاری پایین تر: وقتی یک شرکت پس از جمع‌آوری سرمایه در سری C، انتظارات را برآورده نکرده باشد، به آن یک سری "سرمایه‌گذاری پایین تر" می‌گویند. این همچنین به معنی جمع‌آوری پول با ارزش کمتری نسبت به سری قبلی است.

معمولاً دوره‌های سری D توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری ونچر سرمایه‌گذاری می‌شوند. میزان سرمایه‌گذاری و ارزش شرکت‌ها در این مرحله بسیار متفاوت است، به خصوص از آنجایی که تعداد کمی از شرکت‌های جوان این مرحله را به دست می‌آورند.


سری E

اگر حتی چند شرکت به سری D هم برسند، تعداد کمتری به سری E می‌رسند. شرکت‌هایی که به این مرحله می‌رسند، بسیاری از دلایل مطرح شده در سری D را برای جمع‌آوری سرمایه دارند:

۱. عدم برآورده شدن انتظارات: در صورت عدم برآورده شدن انتظارات پس از سری D، شرکت‌ها ممکن است به دنبال جمع‌آوری سرمایه برای توسعه و افزایش ارزش خود باشند.

۲. ماندن در بازار خصوصی: برخی شرکت‌ها می‌خواهند برای مدت بیشتری در بازار خصوصی باقی بمانند.

۳. نیاز به کمک بیشتر: شرکت‌هایی که برای عرضه عمومی آماده نیستند، ممکن است به دنبال کمک بیشتری باشند تا بتوانند به این هدف دست یابند.

مانند سری D، سری E نیز معمولاً توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری ونچر سرمایه‌گذاری می‌شود و تعداد کمی از شرکت‌های جوان به این مرحله می‌رسند.




۲. جمع‌آوری سرمایه از طریق جمعی

جمع‌آوری سرمایه از طریق جمعی یک روش برای جمع‌آوری سرمایه از طریق تلاش مشترک دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایه‌گذاران فردی است.



3- وام ها

وام راه اندازی کسب و کار کوچک، هر نوع وامی است که به کسب و کارهایی که تاریخچه کم تجاری دارند کمک می کند. این یکی از گزینه‌های تامین مالی برای بنیانگذارانی است که دنبال شروع یا بهبود کسب و کارهای جوان خود هستند.


4- سرمایه‌گذاران فرشته‌ها

سرمایه‌گذاران فرشته در اغلب موارد افراد با دارایی بالا هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری مقدار نسبتاً کمی در استارتاپ هستند. معمولاً مقدار سرمایه‌گذاری آنها از چند هزار دلار تا یک میلیون دلار متغیر است.

سرمایه‌گذاران فرشته‌ از جمله روش‌های در دسترس‌تر در مرحله اولیه سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان هستند و به همین دلیل بخش بسیار مهمی از اکوسیستم جمع‌آوری سرمایه هستند.

جنبه مفیدتر همکاری با سرمایه‌گذار فرشته این است که آنها معمولاً می‌توانند به تنهایی تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را بگیرند. عدم نیاز به مدیریت شراکت یا سلسله مراتب تصمیم‌گیری شرکتی به سرمایه‌گذار فرشته اجازه می‌دهد که شرط‌هایی را که احساس راحتی شخصی دارد، بپذیرد.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران فرشته به دلیل داشتن تجربه و دانش مفید، مشاوره و راهنمایی قابل توجهی را برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند که به افزایش احتمال موفقیت شرکت کمک می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های همکاری با سرمایه‌گذاران فرشته، این است که آنها عموماً دارای دوران سرمایه‌گذاری بلندمدت تری نسبت به سرمایه‌گذاران ونچر سرمایه‌گذاری هستند.

بسیاری از بنیان‌گذاران در اوایل توسعه‌ی استارتاپ خود نیاز به چنین چیزی دارند.



چه زمانی باید به فکر تامین سرمایه استارتاپ مان باشیم


برای هر کسب‌وکاری زمان نیاز به تامین سرمایه درست شبیه به بیزینس پلن و محصولی که ارائه می‌کند منحصر به فرد است. تامین سرمایه استارتاپ بخش قابل توجهی از تلاش کارآفرینان است و خوب یا بد یکی از اصلی ترین چالش‌های آنان نیز هست. 

هر استارتاپ نیازی به جذب سرمایه ندارد، بسیاری از استارتاپ‌های موفق با استفاده از منابع داخلی کم یا بدون سرمایه خارجی (به خصوص برای آن دسته از کسانی که از روز اول درآمد مثبت داشته‌اند)، با پیدا کردن راهکارهایی برای گسترش خود، به رشد می‌رسند. با این حال، بیشتر استارتاپ‌های با رشد سریع برای شروع کار و یا رشد به شرکتی استوار و مطرح نیاز به سرمایه دارند. این سرمایه می‌تواند در قالب یک دوره "بذر" برای سرمایه‌گذاری در ایده شرکت باشد یا در قالب یک دوره "رشد" برای سرمایه‌گذاری در جهت تسریع رشد شرکت به کار گرفته شود. بدون سرمایه‌گذاری، استارتاپ‌هایی که به دنبال رشد سریع هستند، شکست می‌خورند، زیرا نیاز به سرمایه زیادی برای رقابت با بازار و رقبای خود دارند.


چه زمانی باید جذب سرمایه در مرحله بذری کنیم؟

زمانی که برای اولین بار به دنبال جذب سرمایه در مرحله بذری می‌گردید، به یکی از سخت‌ترین زمان‌ها و مراحل از توسعه کسب و کار خود می‌رسید. در این مرحله باید برای اولین بار به کسی که ممکن است شما را نشناسد، مثلاً یک سرمایه‌گذار، اثبات کنید که کسب و کار شما ارزش سرمایه‌گذاری آنها را دارد. این پول اولیه به شما کمک می‌کند تا شروع کنید و بتوانید تا حدودی دید خود را در بازار پیدا کنید و نشان دهید که محصول یا خدمات شما به چه مشکلاتی پاسخ می‌دهد.

Seed سرمایه‌ای معمولاً برای ساختن ایده شما و اعتبارسنجی پتانسیل آن در بازار استفاده می‌شود. این سرمایه به شما کمک می‌کند تا از MVP به مرحله product-market fit (جایی که محصول شما مشکل خاصی را برای یک گروه مشخصی از مردم حل می‌کند و بازار واضحی برای محصول شما وجود دارد) بروید. اما زمان مناسب برای جذب سرمایه‌ی seed چه زمانی است؟

برای این سوال نظرات متعددی وجود دارد. به طور معمول، زمان مناسب برای در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری seed پس از رسیدن به سه شرط زیر است:

  • وجود یک محصول حداقلی به نام MVP که نشان دهد ایده شما به درستی پردازش شده است و نحوه حل مشکلات مخاطبان را نشان دهد.


  • حضور مشتریان برای اثبات سطح جذب واقعی. شما باید فرمول قابل تکراری برای جذب مشتریان پرداخت کننده داشته باشید.


  • وجود یک مدل و برنامه کسب و کار محکم که در آن شرح داده شود که چگونه قصد دارید توسعه دهید، متریک های فعلی، رقبا در صنعت و مراحل عمده را که با جذب سرمایه بذل شده است، باید ارائه شود.


چه زمانی باید جذب سرمایه در مراحل A,B,C,D کنیم؟

زمانی که برای رشد تجارت و رسیدن به مشتریان بیشتری، نیاز به سرمایه بیشتری دارید، سرمایه‌گذاری رشد (سری A/B) را جذب می‌کنید. در این مرحله، شما به فراهم شدن بازار محصول خود رسیده‌اید (هر چند در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید به این مرحله برسید، نظرات و معیارهای مختلفی وجود دارد) و کانال‌های تهیه مشتری را به خوبی رشد داده‌اید. به عبارت دیگر، اگر شما ۱۰،۰۰۰ پوند در بازاریابی خود سرمایه‌گذاری کنید، به فروش ۳۰،۰۰۰ پوندی برسید.


در این مرحله، تقاضای واضحی برای محصول و خدماتی که شما ارائه می‌دهید وجود دارد و احتمالاً به نیروی کاری بیشتر برای رشد تیمتان و حفظ مشتریان خود نیاز دارید. 

زمان مناسب برای جذب سرمایه دوره‌های سری C/D به وقوع می‌پیوندد زمانی که کسب و کار شما در بازار عملکرد استثنایی داشته باشد، شرکتی پایدار در فضای کسب و کار باشد و یا دنبال گسترش به بازار جدید (مناطق بین‌المللی/ فضای محصولات) یا مقابله با رقبایی است که دارند به شما نزدیک می‌شوند.


چطور بدانیم که آماده جذب سرمایه برای استارتاپ هستیم

چگونه بفهمیم آیا برای جمع‌آوری سرمایه آماده هستیم؟

قبل از اینکه شما برای جذب سرمایه شروع به ارائه پیشنهاد کنید، باید مطمئن شوید که مراحل زیر را به درستی انجام داده‌اید. 

  • پایه‌های مورد نیاز را فراهم کنید

آیا به سلامت کلی شرکت خود از هر زاویه ای توجه کرده‌اید؟ آیا به صورت کامل در صنعت، رقبا و بازار خود تحقیق کرده‌اید؟ شما باید محصولات خود را تعریف کنید، پیش‌بینی‌های مالی را آماده کرده و مقدار سرمایه‌ای که باید جمع آوری کنید و اینکه آیا باید به سرمایه‌گذاری بدهی یا حق بیمه روی آورید را مشخص کنید.

هنگامی که شما به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستید، این آماده‌سازی، گرچه وقت‌گیر است، اما شما را با تمام اطلاعات مربوطه برای پاسخ به پرسش‌های سخت سرمایه‌گذاران، مجهز خواهد کرد.


  • تحقیق سرمایه‌گذار

با وجود تنوع بزرگی در "انواع" سرمایه‌گذاران، از افرادی که سرمایه خود را یا به نمایندگی از مشتریان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بنگاه‌های سرمایه‌گذاری، حداقل یک چیز مشترک دارند: آنها به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی هستند که پتانسیل بازدهی قابل توجهی دارند.

انواع مختلف سرمایه‌گذاران ممکن است در مراحل و دوره‌های مشخصی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند تخصصی باشند، لذا درک این تفاوت‌ها برای یک دوره جمع‌آوری سرمایه‌ای کارآمد و هدفمند و جذب سرمایه‌گذاران مناسب در هر دوره بسیار مفید خواهد بود. منابع بالقوه برای سرمایه‌گذاری شامل بنیانگذاران، خانواده، دوستان، سرمایه‌گذاران فرشته‌ای، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، دفاتر خانواده‌ای تک‌نفره، شرکت‌های شتاب‌دهنده کسب‌وکار، گروه‌های سرمایه‌گذاری و پلتفرم‌های جمع‌سپاری هستند.


  • پیچ دک

در پیچ دک خود، با بیان مهم‌ترین جنبه‌های کسب‌وکار خود، باید اطلاعاتی درباره شرکت، تیم، رقبا، بازار هدف، دستاوردها، برنامه‌های آینده و نیازهای سرمایه‌گذاری خود ارائه دهید. پیچ دک مؤثر، یک داستان جذاب درباره چشم‌انداز و برنامه‌های شرکت شما را ایجاد می‌کند و جزئیاتی درباره آنچه کسب‌وکار شما را به موفقیت می‌رساند را شرح می‌دهد.


  • تیم شما

هرگز فراموش نکنید که در مورد کسب و کارهای ابتدایی، سرمایه گذاران به همان اندازه که در مورد محصول، در مورد افراد و تیم‌ها سرمایه گذاری می کنند. در مراحل ابتدایی یک استارتاپ، ممکن است معیارهای کمی برای کسب و کار وجود نداشته باشد، اما بدون شک، اطلاعات کیفی درباره افراد پشت کمپانی وجود دارد. همانطور که این اصطلاح می‌گوید، سرمایه گذاران بر روی «جکی» و نه «اسب» شرط می بندند.

بنابراین، در کنار معیارهای رشد و موفقیت، گذاشتن وقت بیشتر در برجسته کردن دینامیک منحصر به فرد تیم شما و مخلوطی از سرمایه انسانی که به موفقیت منجر شده است، در جذب سرمایه‌گذاران بسیار مفید خواهد بود.

در حالی که فرایند سرمایه‌گذاری ممکن است به نظر برسد که یک سرمایه‌گذار و یک استارتاپ در طرفین متضاد قرار دارند، اما هر دو گروه به یک ایده مشترک از موفقیت پیوسته‌اند. بسیار مهم است که سرمایه گذاران خود را به عنوان یک قسمت از تیم خود در نظر بگیرید. بنابراین، هنگامی که برای جذب سرمایه آماده می‌شوید، هر سرمایه‌گذار را قبل از پایان مذاکره به عنوان یک همکار در نظر بگیرید. از نظرهای سرمایه گذاران اعتماد بخش پیروی کنید و با سرمایه گذاران خود همیشه تماس بگیرید. به این فکر کنید که همیشه در حال جذب سرمایه هستید یا برای جذب سرمایه آماده می‌شوید. 


4 نکته کلیدی در تامین مالی استارتاپ


بسیاری از استارتاپ‌ها به نقطه‌ای می‌رسند که برای تامین مالی و رشد کسب و کار، سرمایه‌ی خارجی ضروری می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت بین بنیانگذاری که در جمع‌آوری سرمایه موفق است و کسب و کاری که در جمع‌آوری سرمایه مشکل دارد، ساختار فرآیند جمع‌آوری سرمایه آن‌هاست. در زیر پنج راهکار برای ساختاردهی درست فرآیند جمع‌آوری سرمایه شما آمده است.


1- بدون آماده‌سازی کافی، شروع نکنید

قبل از آغاز، به طور جامعی بررسی کنید که چرا در حال جستجوی سرمایه هستید. بنشینید و حداقل پنج راهکاری که استارتاپ شما از سرمایه‌ای که جمع‌آوری می‌کنید بهره می‌برد را فهرست کنید.

گاهی اوقات آسان است پنج دلیلی برای نیاز شما به پول مطرح کنید، اما آیا این دلایل کافی هستند تا یک سرمایه‌گذار با تجربه راضی کننده باشند که به دنبال جزئیات بیشتری درباره‌ی توزیع سرمایه‌اش هستند؟ باید به این موضوع حساب کرد که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ممکن است با پاسخ‌هایی مانند "ما در بازاریابی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد" راضی نشوند و بخواهند به مباحثی مانند بازگشت سرمایه، هزینه‌ی هر کلیک یا نرخ کلیک‌های تبلیغاتی فعلی و برنامه‌ریزی شده‌ی شما بپردازند.


2- پیچ‌دک خود را کامل کنید

بسیاری از بنیان‌گذاران، مهارت‌های طراحی و روایت خود را بیش از حد بالا می‌برند، در حالی که اهمیت ایجاد یک پیچ‌دک شگفت‌انگیز را کمتر از آنچه باید، می‌دانند.

اولین تاثیری که در سرمایه‌گذاران بالقوه به جا می‌گذارید، مداوم خواهد بود. در بیشتر موارد، این تاثیر نخستین بار توسط پیچ‌دک شما تولید می‌شود. گاهی اوقات هم این تاثیر، معرفی شما به سرمایه‌گذار بالقوه توسط یکی از بنیان‌گذاران دیگر است - نسخه بهتری از نخستین تاثیر.

با این حال، بسیاری از بنیان‌گذاران نمی‌فهمند که یک پیچ‌دک خوب ساختاری و طراحی‌ شده، چقدر اهمیت دارد و می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاران بالقوه، به جای اینکه شما را فراموش کنند، تمایل به سرمایه‌گذاری در ایده‌ی شما داشته باشند..

پیچ‌دک شما باید یک داستان جذاب را روایت کند که با ارائه‌ی اطلاعاتی طراحی‌شده و کافی، سرمایه‌گذاران بالقوه را به چند قدم بیشتر در آشنایی با شما و ایده‌ی شما سوق دهد.


3- بازوی سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهید

با تحقیق در مورد سرمایه‌گذاران فعال در حوزه خود شروع کنید. سپس، سعی کنید با این سرمایه‌گذاران تماس بگیرید و هر چه بیشتر با آن‌ها مذاکره کنید. ایده پشت این رویکرد، استفاده از ترس سرمایه‌گذاران از اینکه یک شرکت فوق‌العاده که می‌تواند بازدهی قابل توجهی را به همراه داشته باشد را از دست بدهند، است. از این موقعیت، تصمیم‌گیری‌های سریعتر و شرایط بهتر معامله را به دست می‌آورید زیرا در مقابل سرمایه‌گذاران اطلاعات اولیه را دارید.

در یک نقطه، شما ممکن است چندین پیشنهاد قیمت متفاوت را به طور همزمان دریافت کنید. این عالی است، زیرا در این موقعیت قرار دارید که بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سرمایه‌گذار بیشتر به شما و شرکت شما می‌پردازد و با کدام یک ترجیح می‌دهید کار کنید.




4- اصول مذاکره با سرمایه‌گذار را تمرین کنید

این مورد یکی از مهم‌ترین بخش‌های مذاکره با سرمایه‌گذاران است. برای مذاکره با سرمایه‌گذاران باید به خوبی بدانید چه می‌خواهید و چگونه می‌خواهید قرارداد را انجام دهید. برای مذاکره موفق با سرمایه‌گذاران، بهتر است به چهار مورد زیر توجه کنید:

• تمامی شرایط و رابطه آن‌ها با یکدیگر را به درستی بشناسید.

• استراتژی سرمایه‌گذار خود را بفهمید.

• به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاران برای مذاکره حرفه‌ای هستند و احتمالاً در این زمینه از شما بهتر عمل می‌کنند.

• هرگز وعده‌های خود را نشکنید.


در مذاکرات باید از خود مطمئن باشید و در برابر سرمایه‌گذاران ایستادگی کنید. در نهایت، شما باید بهترین شرایط ممکن را برای خودتان بدست آورید.

این بن‌بست بین دو مرحلهٔ جذب سرمایه‌گذاری و عدم جذب سرمایه‌گذاری اصلاً وجود ندارد، بنابراین اگر قصد جذب سرمایه‌گذاری را ندارید، باید آن را اعلام کنید تا وقت و انرژی خود و سرمایه‌گذاران پتانسیل را صرف دیگر مسائل کنید. بهترین روش برای موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری، بودن خودتان و آمادگی کامل شماست.



جمع بندی : 


تأمین سرمایه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای استارتاپ‌هاست. استارتاپ‌ها در ابتدای راهشان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستند تا بتوانند ایده‌ی خود را به عملیات واقعی تبدیل کرده و کسب و کار خود را بسیاری از فشارها، مشکلات و هزینه‌های اولیه آغاز کنند. تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها در ابتدای راه، عمدتاً به دو شکل صورت می‌گیرد؛ اولین روش جذب سرمایه، جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران فردی یا موسسات سرمایه‌گذاری است. این شامل فروش سهام یا بخشی از شرکت به سرمایه‌گذاران یا اخذ وام‌های مالی از موسسات مالی است. روش دیگر جذب سرمایه، جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. این شامل جذب سرمایه از سرمایه‌گذارانی است که معمولاً به دنبال سود بیشتر از سرمایه‌گذاری‌شان هستند و به ریسک بیشتری نیز علاقه‌مندند. برای جذب سرمایه از این نوع سرمایه‌گذاران، استارتاپ‌ها باید برنامه کسب و کار خود را به صورت جذاب و پرسود به نمایش بگذارند و نشان دهند که چگونه سرمایه‌گذاری در این شرکت، برای سرمایه‌گذاران، سودآوری می‌کند. به طور کلی، تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها یکی از چالش‌های مهم و حیاتی است که در صورت انجام بهینه و موفق، به شرکت‌های استارتاپی کمک بسیاری خواهد کرد.



مطالب مرتبط : 



برای بیزنس خود سرمایه پیدا کنید.

https://diginext.ir/blog/25

YC هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را روی استارت‌آپ‌ها کاهش می‌دهد.

https://diginext.ir/blog/18

هزینه‌های استارت آپ خود را محاسبه کنید.

https://diginext.ir/blog/26


# استارتاپ# سرمایه-گذاری# جذب-سرمایه
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext